E – emocionalizácia

Štvrtá kľúčová oblasť metodiky C.Y.B.E.R. je zameraná na emocionálnu inteligenciu a zručnosti, ktoré sú prepojené na emočnú oblasť, vychádza z teoretických základov rozpracovaných Salovey (1997), Shapiro (1998), Goleman (1999, 2017) a ďalšími. Rozvoj emocionálnych zručností a regulácia sebaovládania sú dôležitou súčasťou mienkotvorných a zásadných preventívnych programov rizikového správania už desaťročia.  Pojem emočná inteligencia (EQ) prvýkrát použili v roku 1990 P. Salovey a J. Mayer na popis emocionálnych vlastností človeka potrebných pre dosiahnutie úspechu (1997, in Shapiro, L. E., 1998). V súčasnosti vieme o týchto vlastnostiach viac. Vysokú emocionálnu inteligenciu tvoria vlastnosti ako byť spokojný so sebou samým, dokázať byť nesebecký a starostlivý o druhých, vedieť chápať a vyjadriť pocity, vedieť regulovať svoje nálady a pod. (Goleman, 1999, 2017). Ak sa pozrieme bližšie na jednotlivé programy rozvoja emocionálnych zručností, je zrejmé, že účinný program prevencie kyberagresie nie je možné realizovať bez týchto aktivít a zároveň platí, že tieto aktivity musia prekračovať rámec aktivít typu „ako sa dnes cítiš?“.

V rámci projektu predstavujeme zmes aktivít, ktoré sú inovatívne v tom, že ponúkajú aj príklady z praxe a skúseností žiakov a žiačok zo školského prostredia. V každej triednej skupine na WhatsApp, Viberi, Telegrame dnes nájdeme viacero podprahových aj explicitných vyhrážok, zosmiešnení, nevhodných alebo zraňujúcich komentárov, s ktorými sa musia vyrovnať mladí ľudia, ale aj ich rodičia. Ide o relatívne novú situáciu, v ktorej niekedy učitelia ani rodičia nevedia ako reagovať.  Rozpracovali sme súbor aktivít, ktoré reflektujú tieto nové rizikové situácie v týchto oblastiach:

  • poznanie emocionálneho temperamentu seba a druhých,
  • schopnosť vedieť vyjadriť emócie v rôznych kontextoch,
  • schopnosť vnímať a rozumieť emóciám,
  • regulácia emócií, impulzivity, ovládanie hnevu,
  • interpersonálne vzťahy,
  • sebaúcta a vnímanie vlastnej hodnoty,
  • sebamotivácia (podľa Mavrovelli et al., 2008, upravené).

Viac informácií:

Hollá, K. a kol. 2023. C.Y.B.E.R. metodická príručka k prevencii kyberagresie. Nitra : PF UKF. 323 s. Dostupné z: https://www.cyber.pf.ukf.sk/cyber/