REALIZÁCIA

 

KEBY SOM BOL…

Vek: 10+ (aktivita v nižšie uvedenej alternatíve je vhodná aj pre stredoškolákov)

Cieľ: prijať seba samého ako jedinečnú osobnosť, akceptovať seba samého a akceptovať iných, vhodným spôsobom komunikovať pozitívne charakteristiky o druhých

Trvanie: 20 – 30 minút

Pomôcky: papier, pero

Postup:  aktivitu začneme nedokončenou vetou: „keby som bol…“ . Úlohou je vybrať si ľubovoľný predmet, zviera, kvet a pod., s ktorým sa žiak stotožňuje a  do istej  miery ho charakterizuje, napr.  „Keby som bol vtákom, bol by som sokolom, občas sa cítim silný.“ „Keby som bol kvetom, bol by som kaktusom – občas cítim, že sa ma ostatní boja.“ „Keby som bol jedlom, bol by som zmrzlinou – občas sa cítim chladný, neviem prejaviť svoje city.“

Obmena aktivity:

Ide o podobnú aktivitu, ale s  rozdielom, že žiak si volí známu osobnosť, ku ktorej inklinuje, napr. „keby som bol youtuber, bol by som ako Gogo,  vytesnil by som negativitu zo života ľudí.“

Reflexia:

  • je niečo, v čom vynikáš?
  • Čo by ti mohlo pomôcť prekonať svoje ťažkosti?
  • Čo môžeme spolužiakovi/kamarátovi odporučiť? Čo by mu mohlo pomôcť?
  • K čomu by sme mohli prirovnať spolužiaka/spolužiačku a vyzdvihnúť jeho pozitívne vlastnosti a charakteristiky?
  • Je na osobe, ktorú si si zvolil aj niečo pozitívne? Máte to spoločné?

Usmernenie:

  • aktivitu je vhodné spraviť aj ako:
    • domácu úlohu, kedy má žiak viac času zamyslieť sa nad sebou,
    • individuálnu činnosť, ktorá nie je prezentovaná pred skupinou, ale slúži žiakovi k uvedomeniu si seba samého a sebapoznaniu, ako aj pomáha učiteľovi, psychológovi, špeciálnemu pedagógovi, sociálnemu pedagógovi spoznať žiaka,
  • v aktivite vyzdvihnúť pri osobách najmä pozitívne vlastnosti a zámer ich činností pre jednotlivca a spoločnosť, resp. akési pozitívne posolstvo tomuto svetu.

Zdroj: © metodika C.Y.B.E.R.

 

KTO MA OVPLYVNÍ?

Vek:  10+

Cieľ: rozvíjať kritické myslenie a posilniť schopnosť rozlíšiť vplyv médií, reklamy a influencerov na správanie sa žiakov

Trvanie: 45 minút

Pomôcky: papiere a písacie pomôcky

Postup: aktivitu začneme vysvetlením, čo znamená slovo influencer, následne stručne hovoríme o prieniku sociálnych sietí do našich životov. Budeme im klásť otázky, ich úlohou je zapisovať si odpovede na papier:

  • kto z tvojho okolia je pre teba inšpiráciou?
  • Čo konkrétne na ňom oceňuješ (vlastnosť, schopnosť)?
  • Ako sa táto inšpirácia prejavila v tvojom živote?
  • Myslíš, že niekoho v tvojom okolí inšpiruješ?  Ak áno, prečo?
  • Ak by si bol influencer, tzv. „ovplyvňovač“ vo svete sociálnych sietí, aké hodnoty a postoje by si prezentoval?

Obmena:

  • rozdeľte žiakov do skupín a vyzvite ich, aby vytvorili koncept svojho pôsobenia v sociálnych médiách – svoju tému, krédo, metódu komunikácie s verejnosťou, ktorá im najviac vyhovuje.

Reflexia:

  • akým influencerom by si bol v sociálnych médiách?
  • Ako by vyzeral tvoj profil?
  • Čo by si prezentoval?

Usmernenie:

  • Aktivita dáva vedúcemu hry priestor bližšie spoznať žiaka a jeho vzory a idoly v online prostredí. Žiakov inštruujeme k charakterizovaniu takých vlastností a schopností, ktoré sú pre neho ako jednotlivca, ale aj pre spoločnosť prospešné.
  • Za dôležité považujeme upozorniť na pozitívne hodnoty, ktoré influenceri zdieľajú v digitálnom prostredí. V prípade, že žiak obdivuje správanie influencera, ktoré sa vymyká spoločensky očakávaným normám, je potrebné hlbšie skúmať, prečo tomu tak je (rodinné a osobné podmienky). Odporúčame spoluprácu s ostatnými pedagogickými a odbornými zamestnancami škôl a školských zariadení.

Zdroj: © metodika C.Y.B.E.R.

Prezentácia k aktivite Influencer: Influencer